Nieuws

A/B-testen: meer conversie door slimme lay-out keuzes

Gepubliceerd op: 29 december 2014 door Redkiwi

Een blauwe bestelknop of een groene? Productfoto’s links, of rechts? Teksten onder de beelden of ernaast? Pop-ups of niet? Met A/B-testen kun je eigenlijk alles testen. Zo kom je erachter op welke manier je meer conversie bereikt, meer engagement, een betere gebruikerservaring, meer nieuwsbriefinschrijvingen, enzovoort.

Google Analytics is inmiddels bekend terrein: hiermee kom je veel te weten over de effectiviteit van je website of webshop. Maar dan? Wat kun je vervolgens doen om je website, webshop of onderdelen ervan beter te laten werken? Wie echt de stap wil zetten naar structurele verbeteringen van de website of webshop zet A/B-testen in om erachter te komen met welke – vaak kleine - aanpassingen je structureel meer online resultaat haalt.

Hoe werkt een A/B-test?

In A/B-testen krijgen groepen bezoekers verschillende lay-outs geserveerd. Er kan worden getest op één of meerdere facetten. Stel: via je webshop verkoop je handgemaakte boekenkasten, zowel in standaardformaten als in speciaal aangevraagde afmetingen. Van deze custom made kasten wil je graag meer verkopen, want hier verdien je het meeste aan. Hoe richten we dan een A/B-test in voor je webshop?

Variëren met significante verschillen in lay-out

We beginnen op de home-pagina. Van deze pagina maken we twee of meer versies. Bijvoorbeeld één waarbij een boekenkast met een foto groot in beeld wordt gebracht, één waarbij een schematische tekening wordt getoond die een indruk geeft van de opties, en één waarbij de aandacht door middel van een banner wordt gevestigd op custom made kasten. 

voorbeeld van een A/B-test op de website AirBnB.com

Hoe test je met bezoekers?

Vervolgens krijgt een deel van de bezoekers de oorspronkelijke startpagina te zien en andere bezoekers krijgen een van de andere drie opties te zien. Bezoekers die de website vaker bezoeken, krijgen elke keer dezelfde versie te zien. Binnen twee tot zes weken is voldoende duidelijk bij welke pagina het hoogste percentage kiest voor custom made kasten. 

Wat kun je zoal testen?

Als de startpagina voldoende resultaat oplevert, is het natuurlijk zaak dat bezoekers ook op vervolgpagina’s niet afhaken. Ook hier kun je dus A/B-testen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Buttons en bestelknoppen; test op kleur, tekst, positie.
  • Winkelmandje; test op flow door je winkelmandje, flow naar bestelling afronden.
  • Contactvelden; test op uitgebreidheid, positie invulvelden.
  • Effect van pop-ups; werken ze, met welke teksten/beelden?
  • Actiepagina’s; test op diverse doelstellingen.
  • Een combinatie van meerdere aspecten; hiervoor bestaan er ‘multivariate A/B-testen.’

Redkiwi test

Bij Redkiwi werken we met verschillende tools voor het uitvoeren van A/B-testen. Vooral als je al Google Analytics aan je website of webshop gekoppeld hebt, kunnen we makkelijk verschillende testen opstellen en je voorzien van testmateriaal.

Hoe werkt dat?
Om te beginnen kijken we samen met welke delen van je site je meer online resultaat wilt halen. Als duidelijk is welke elementen van je website of webshop hierbij betrokken zijn, gaan onze designers aan de slag. Zij combineren kennis over verschillende doelgroepen en branches met kennis over ‘lay-out varianten’ die werken. Vervolgens wordt de test ingezet en ben je na twee tot zes weken een stuk wijzer. Op deze manier kun je je website of webshop blijven optimaliseren. Soms zal een aanpassing in het design genoeg zijn, soms zijn er aanpassingen nodig in de code. Voor meer gedetailleerde testen werken we met tools zoals Visual Website Optimizer. Met deze tool kunnen we enorm gedetailleerd testen en ook zeer goede multivariate testen uitvoeren. Een voorbeeld van een website die hier uitgebreid gebruikt van maakt is booking.com, daar weet je zeker dat je bij ieder bezoek aan een test onderworpen wordt. 

Hoe doet Redkiwi het testen?

Onze design- en marketingafdelingen helpen je in een traject van drie maanden (verlengbaar per maand), naar meer online resultaat.

Elk traject bestaat uit drie fasen, die elk één maand duren. Elke maand voeren we één test uit op een gekozen pagina. Daaruit komt een rapportage met de statistieken. Testpagina’s die succesvol blijken, implementeren we natuurlijk binnen je website of webshop. Maatwerk is altijd mogelijk. Overleg hierover gerust met je Redkiwi project manager of maak direct een afspraak.

Meer nieuws uit deze provincie

  • NIEUWE MAGENTO 2 WEBSHOP LIVE: BHVTOTAAL

    Na maanden hard werken is de nieuwe Magento2 webshop van BHVtotaal.nl live! Woensdagavond is de knop omgezet en is de migratie van de oude Drupal-webshop naar de nieuwe Magento2 webshop voltooid. Met een nieuw CMS, een nieuw design, nieuwe productfoto’s en nieuwe productteksten is BHVtotaal klaar om door te groeien.

    Gepubliceerd op: 09 januari 2017

    Na maanden hard werken is de nieuwe Magento2 webshop van BHVtotaal.nl live! Woensdagavond is de knop omgezet en is de migratie van de oude Drupal-webshop naar de nieuwe Magento2 webshop voltooid. Met een nieuw CMS, een nieuw design, nieuwe productfoto’s en nieuwe productteksten is BHVtotaal klaar om door te groeien.

    Hier lees je meer!

  • Wat en waarom https (beveiligde sites) en SSL-certificaten

    Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als 'https' en 'SSL-certificaat' vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

    Gepubliceerd op: 09 januari 2017

    Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als 'https' en 'SSL-certificaat' vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

    Hier lees je meer!

  • Een Heersende SEO-training

    Internetbureau Heers gaat bijna 20 jaar SEO-kennis delen in een Heersende SEO-training.

    Gepubliceerd op: 14 december 2016

    Internetbureau Heers gaat bijna 20 jaar SEO-kennis delen in een Heersende SEO-training.

    Hier lees je meer!

  • Wordpress vs Concrete5 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Gepubliceerd op: 14 november 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Hier lees je meer!