Nieuws

De opmars van het internet: online marketing deelt de lakens uit

Gepubliceerd op: 28 maart 2016 door Webstijl

Twintig jaar geleden had nog niemand van online-marketing gehoord. Anno 2016 is onze baan echter wat bedrijven als bol.com, Zalando en Coolblue groot maakt: online marketing.

Twintig jaar geleden had nog niemand van mijn vakgebied gehoord. Anno 2016 is mijn baan echter wat bedrijven als bol.com, Zalando en Coolblue groot maakt: online marketing. Dat niemand nog van online marketing had gehoord rond 1990 is niet verwonderlijk. Het bestond namelijk niet. Wat wel heel verwonderlijk is, is dat online marketing vandaag de dag eigenlijk nog steeds niet zo bekend is. Menig ondernemer zou je niet kunnen vertellen wat het is en wat het doet, laat staan waarom het zo’n ongelofelijk belangrijke rol speelt in onze moderne samenleving.

En dat is vreemd. Of toch op zijn minst zonde, want de mogelijkheden van online marketing voor ondernemers zijn virtueel oneindig. In deze blog zal ik daarom ingaan op wat online marketing is en wat het doet; en uitleggen waarom het zo verbazingwekkend is dat niet elke ondernemer zijn aandacht richt op deze tak van marketing.

Nieuwe regels

 ‘Een tak van marketing’. Daarmee doe ik de online marketing eigenlijk te kort.  Bij veel grote bedrijven heeft online marketing de klassieke marketing namelijk al bijna compleet opgeslokt. Voor bedrijven als Bol.com fungeert online marketing als het ware als Messi bij Barcelona: met afstand de belangrijkste schakel in het geheel en de rest van het team wordt er omheen gebouwd.

Online marketing is natuurlijk niet zo krachtig vanwege zijn dribbels. Wat online marketing zo sterk maakt, is dat mensen tegenwoordig dagelijks vele uren online spenderen. Zie het internet als een virtueel oneindig grote winkelstraat waar op elk moment van de dag miljoenen potentiële klanten binnen handbereik zijn. Als ondernemer heb je via het internet een groter bereiken dan via tv, radio, bushokjes, en tijdschriften samen.

Daar bovenop komt dat het internet je de mogelijkheid biedt om je marketingactiviteiten met ongelofelijke precisie in te zetten. Waar televisiereclame zich grofweg kan richten op bijvoorbeeld ‘mannen’ door reclame uit te zenden op RTL 7, kan internetmarketing zich richten op mannen tussen de 25 en 35, getrouwd, met 2 tot 4 kinderen, in het bezit van een seizoenkaart bij Ajax, en op zoek naar de dienst die jij aanbiedt!

Online marketing heeft dus compleet andere regels dan de klassieke marketing. Meer potentiële klanten en véél beter gefilterd. Dat klinkt mooi, maar hoe gaat dat dan in zijn werk?

SEO en conversieoptimalisatie

De twee belangrijkste zaken binnen een online marketing strategie zijn SEO en conversieoptimalisatie. SEO staat voor ‘Search Engine Optimisation’ en is een tak binnen de online marketing die zich bezig houdt met het vindbaar worden in zoekmachines (hoofdzakelijk Google, want 93% van alle zoekopdrachten online wordt gedaan op Google).

Stel je hebt een webshop die smartphone hoesjes verkoopt. Hoe ideaal zou het dan zijn als jouw website als eerste in Google verschijnt wanneer iemand ‘smartphone hoesje kopen’ intoetst in de zoekbalk? Dat lijkt misschien een kwestie van geluk, maar een goede online marketeer kan er met hard werken voor zorgen dat jouw website op belangrijke zoekwoorden hoog in de zoekresultaten komt (en blijft).

Als dit goed loopt stijgt de bezoekersstroom naar je website of webshop vanzelf. Net als in een ‘real-life’ winkel zijn bezoekers op zichzelf echter vrij waardeloos. Ze worden pas waardevol op het moment dat ze klant worden en iets kopen. Dát is het moment waarop conversieoptimalisatie van belang wordt.

Conversieoptimalisatie houdt zich bezig met het zodanig inrichten van je website of webshop dat bezoekers vaker bepaalde ‘gewenste acties’ uitvoeren, zoals het kopen van producten uit je webshop of het invullen van een contactformulier op je website.

Als je elke maand 1000 websitebezoekers hebt en slechts 0,3% van de bezoekers vraagt bijvoorbeeld een offerte aan, dan is je website niet bijster effectief. Je hebt dan welgeteld 3 aanvragen per maand. Maar wat als je conversieratio 1, 3 of zelfs 5 procent wordt? Een goede online marketeer kan van jouw website of webshop zo een ware leadgeneratie-machine maken.

De mogelijkheden zijn oneindig

SEO en conversieoptimalisatie zijn, zeker in vergelijking met traditionele marketing, bijzonder krachtige middelen om je bedrijf te laten groeien. Bovendien, hoewel SEO en conversieoptimalisatie de voornaamste onderdelen van online marketing zijn, houdt het daar zeker niet bij op.

Online kunnen namelijk oneindig veel middelen worden ingezet om de gewenste doelen te bereiken. Adverteren op Google, of Facebook. Een viral twitter campagne. Een gerichte e-mail nieuwsbrief aan uw (potentiële) klanten. Een professionele bedrijfsvideo. Allemaal middelen die u kunt inzetten om te groeien en leads te genereren. Online geldt meer dan waar dan ook: The Sky is the Limit.

Volgens mij is mijn punt wel duidelijk. Online marketing kan een rol van wereldformaat spelen voor elke onderneming. Ik verwacht dan ook dat meer en meer ondernemers hier hun slag mee gaan slaan in de nabije toekomst. Zeker omdat het steeds vaker ook voor het MKB betaalbaar wordt. Zelf geïnteresseerd geraakt? Google dan eens op bijvoorbeeld ‘SEO bedrijf’! 

 

Meer nieuws uit deze provincie

  • NIEUWE MAGENTO 2 WEBSHOP LIVE: BHVTOTAAL

    Na maanden hard werken is de nieuwe Magento2 webshop van BHVtotaal.nl live! Woensdagavond is de knop omgezet en is de migratie van de oude Drupal-webshop naar de nieuwe Magento2 webshop voltooid. Met een nieuw CMS, een nieuw design, nieuwe productfoto’s en nieuwe productteksten is BHVtotaal klaar om door te groeien.

    Gepubliceerd op: 09 januari 2017

    Na maanden hard werken is de nieuwe Magento2 webshop van BHVtotaal.nl live! Woensdagavond is de knop omgezet en is de migratie van de oude Drupal-webshop naar de nieuwe Magento2 webshop voltooid. Met een nieuw CMS, een nieuw design, nieuwe productfoto’s en nieuwe productteksten is BHVtotaal klaar om door te groeien.

    Hier lees je meer!

  • Wat en waarom https (beveiligde sites) en SSL-certificaten

    Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als 'https' en 'SSL-certificaat' vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

    Gepubliceerd op: 09 januari 2017

    Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als 'https' en 'SSL-certificaat' vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

    Hier lees je meer!

  • Een Heersende SEO-training

    Internetbureau Heers gaat bijna 20 jaar SEO-kennis delen in een Heersende SEO-training.

    Gepubliceerd op: 14 december 2016

    Internetbureau Heers gaat bijna 20 jaar SEO-kennis delen in een Heersende SEO-training.

    Hier lees je meer!

  • Wordpress vs Concrete5 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Gepubliceerd op: 14 november 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Hier lees je meer!