Nieuws

Het verschil tussen inbound en outbound marketing

Gepubliceerd op: 16 mei 2016 door RB-Media Internet Solutions

Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In onderstaand artikel benoemt hij de verschillen tussen inbound en outbound marketing. Twee interessante marketingfilosofiën die gebaseerd zijn op totaal verschillende (online) marketingstrategieën.

Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In onderstaand artikel benoemt hij de verschillen tussen inbound en outbound marketing. Twee interessante marketingfilosofiën die gebaseerd zijn op totaal verschillende (online) marketingstrategieën.

Het werk van een online marketeer bestaat over het algemeen uit het genereren van leads van een zo hoog mogelijke kwaliteit. Hoe hoger de kwaliteit van een lead des te groter de kans op het aankopen van een product of het afnemen van een dienst. Binnen onze online marketing werkzaamheden maken we bij de lead-generatie-campagnes die we ontwikkelen graag gebruik van inbound marketing strategieën met een hoge ROI (Return On Investment).

Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een marketingfilosofie die de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen binnen de wereld van online marketing. Bij inbound marketing wordt gebruik gemaakt van een pull-strategie. Het creëren van relevante en waardevolle content waarmee je jouw doelgroep naar je website weet te trekken. Een goede inbound marketing strategie kan bestaan uit de volgende stappen:

  1. Het in kaart brengen van de ideale doelgroep (ook wel Buyer Persona genoemd).
  2. Het creëren van relevante en waardevolle content (zoals blogs) voor de beoogde doelgroep.
  3. Het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content in de zoekmachines met behup van zoekmachine optimalisatie werkzaamheden (SEO).
  4. Het online promoten van deze content, bijvoorbeeld via sociale media marketing of een doelgerichte AdWords campagne (SEA).
  5. Interactie aangaan met de websitebezoekers met als doel om op basis van vertrouwen leads en contactmomenten te genereren.
  6. Het converteren van websitebezoekers en leads naar daadwerkelijke klanten met behulp van geautomatiseerde e-mailcampagnes (marketing automation).
  7. Het doorlopend meten en analyseren van het gedrag van de website bezoekers, leads en klanten binnen dit gehele proces.
  8. Het optimaliseren en bijsturen van de inbound marketing strategie aan de hand van de analyses en resultaten van stap 7.


Wat is outbound marketing?
Bij outbound marketing wordt gebruik gemaakt van een push-strategie. Met behulp van verschillende reclame-uitingen en salestechnieken wordt een product of dienst als het ware bij je naar binnen geduwd. Enkele bekende voorbeelden van outbound marketing technieken:

  • Direct mail campagnes per e-mail;
  • Direct mail campagnes per fysieke postmailing;
  • Telefonische lead generatie en verkoop via Telemarketing;
  • Huis-aan-huis verkoop en straatverkoop;
  • Verkoopdemonstraties of verkoopparty's op locatie;
  • Radio en televisie reclames;
  • Flyercampagnes.


Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen inbound en outbound marketing?
We weten nu wat we mogen verstaan onder inbound en outbound marketing. In onderstaand lijstje enkele belangrijke verschillen tussen deze twee (online) marketingstrategieën.

  • Inbound marketing verdient de aandacht van een potentiële klant, outbound marketing koopt deze aandacht.
  • Inbound marketing is doelgerichter en persoonlijker dan outbound marketing.
  • Inbound marketing bouwt al snel een vertrouwensband op met de potentiële klant, outbound marketing niet.
  • Inbound marketing volgt een pull-strategie, outbound marketing een push-stratagie.
  • Inbound marketing campagnes hebben geen traditionele marketinginstrumenten zoals radio, tv en telemarketing meer nodig.
  • Inbound marketing is in de meeste gevallen goedkoper dan outbound marketing.
  • Inbound marketing behaalt hogere conversies en meer ROI dan outbound marketing.


De combinatie van inbound en outbound marketing
Afhankelijk van de doelstellingen van een marketingcampagne kunnen inbound en outbound marketing activiteiten uiteraard ook worden gecombineerd. Met de succesvolle inzet van outbound marketing activiteiten kunnen bezoekers naar de website worden getrokken. Deze websitebezoekers komen daar dan weer in aanraking met de inbound marketing content die speciaal voor deze doelgroep is geschreven.

Vragen over de verschillen tussen inbound en outbound marketing?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de verschillen tussen inbound en outbound marketing? Of wil je eens vrijblijvend met ons sparren over de inzet van inbound marketing voor jouw organisatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op, we helpen en adviseren je graag!


Auteur: Rudy Beers (directeur/eigenaar RB-Media)
Bron foto: seopressor.com

Meer nieuws uit deze provincie