Nieuws

Social media: Waarom een profiel alleen niet genoeg is

Gepubliceerd op: 20 mei 2016 door Webstijl

Wie slim en effectief social media gebruikt, kan meer leads genereren en bestaande klanten behouden en omtoveren tot ware ambassadeurs. Klanten die niet alleen met jou praten maar ook over jou praten. Het is de droom van veel bedrijven. En deze droom is zeker niet onhaalbaar. Het kost alleen ontzettend veel tijd die je bereid moet zijn te willen investeren.

Of het nu bakker Fred uit het dorp of oma Truus is; tegenwoordig is iedereen te vinden op social media. Geen uitnodiging meer per post, nee alles gaat uiteraard via een Facebook evenement. Hetgeen wel goed aangemaakt moet worden (lees: “Project X”), maar dat terzijde. De statistieken van social media gebruik liegen er niet om. Driekwart van de bevolking van 12 jaar en ouder gebruikt social media (CBS, 2016). In feite heeft social media ons communiceren doen veranderen.

En met dat gegeven hebben vele bedrijven de stap gemaakt om ook ‘actief’ te zijn op social media. Want zeg nou zelf, je wilt toch niet achterlopen? Natuurlijk maak je een Facebookprofiel, Twitteraccount of zelfs Snapchat en WhatsApp aan. Vervolgens plaats je berichten en zo nu en dan volgen er likes of wordt een bericht gedeeld. Maar veel ondernemers beseffen niet dat alleen het hebben van social media en het af en toe plaatsen van berichten onvoldoende is om het beste uit je onderneming te halen.

Wie slim en effectief social media gebruikt, kan meer leads genereren en bestaande klanten behouden en omtoveren tot ware ambassadeurs. Klanten die niet alleen met jou praten maar ook over jou praten. Het is de droom van veel bedrijven. En deze droom is zeker niet onhaalbaar. Het kost alleen ontzettend veel tijd die je bereid moet zijn te willen investeren.

Tijd betaalt zich terug

Het begint allemaal met een goede strategie en uitgedacht plan. Deze zijn essentieel voor een effectieve social media campagne. Dit is waar het bij ondernemers vaak mis gaat. Een social media campagne opstellen doe je niet even snel. Er komt heel wat meer bij kijken. Eén van de belangrijkste aspecten van een goede social media campagne is het onderzoek naar de doelgroep. Zijn zij überhaupt actief op social media en zo ja, waar?

 

Een andere stap die vaak wordt vergeten, is het onderzoek naar jouw eigen merk. Wat wordt er al op het web en op social media over jouw merk gezegd? Als je weet wat je doelgroep wilt, kun je daar handig op inspelen. Op Social Mention kun je zien of er over jouw merk wordt gepraat.

 

Feit blijft, welk medium je ook kiest, je moet in je achterhoofd houden waar je doelgroep behoefte aan heeft en of jij dat kan bieden. Ideaal is content waar je doelgroep blij van wordt en content die gedeeld wordt. Berichten plaatsen omdat het maar weer eens moet, is geen strategie. Met loze berichten ben je eerder volgers kwijt dan rijk. Social media moet geen geforceerd, inhoudsloos kanaal zijn. Het moet een toegevoegde waarde voor je doelgroep zijn.

 

Totaalbeleving

Ken je de social media actie “Tile Yourself” van KLM wellicht? Door de Facebookpagina van KLM te bezoeken en daar je foto te uploaden, had je de kans dat jouw eigen tegeltje op een vliegtuig zou worden geplakt. De actie heeft geresulteerd in honderdduizenden likes en volgers wereldwijd. De aanpak die KLM hanteerde sloot volledig aan bij de doelgroep. De actie is nu een van hun beste social media campagnes tot nu toe.

 

Social media moet meer hebben dan alleen content; de beleving moet compleet zijn zoals bij de actie van KLM. Dit betekent dat je moet zorgen voor een totaalplaatje. Je berichten moeten aansluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep en ook visueel moet alles kloppen. Niet alleen tekst en de opmaak van het bericht doen ertoe. Bij een goede campagne hoort uiteraard ook een website die volledig functioneert.

Wat is social media waard als de lezers van je posts worden doorgelinkt naar een pagina waar de bezoeker niet goed wordt begeleid? Onduidelijke navigatie, links die niet werken; het komt helaas nog behoorlijk vaak voor. Een goede website is dus onlosmakelijk met social media verbonden. Zoals social media expert Jeanet Bathoorn het laatst al samenvatte: “Tegenwoordig heb je veel meer nodig om online zichtbaar te zijn en potentiële klanten naar je toe te trekken. Denk bijvoorbeeld aan een responsive website met call to action-knoppen, nieuwsbriefmarketing, statistieken-analyse of webinar software.”.

Dat er bedrijven zijn die nog geen social media hebben is voor mij, vanuit mijn vakgebied online marketing, soms lastig voor te stellen. Toch begrijp ik dat ondernemers social media niet op hun prioriteitenlijstje hebben staan. Social media is voor velen onbekend terrein en de kennis die er voor nodig is, ontbreekt vaak.

Bedrijven kunnen zo veel meer winnen door social media serieus op te pakken. Ik hoop dat bedrijven zich dat ook gaan realiseren! Social media als prioriteit en niet als bijzaak: ik stem voor! Gelukkig bestaan er tegenwoordig partners die complete social media campagnes verzorgen en websites volledig conversiegericht maken. Dat scheelt u tijd!

 

Meer nieuws uit deze provincie

  • NIEUWE MAGENTO 2 WEBSHOP LIVE: BHVTOTAAL

    Na maanden hard werken is de nieuwe Magento2 webshop van BHVtotaal.nl live! Woensdagavond is de knop omgezet en is de migratie van de oude Drupal-webshop naar de nieuwe Magento2 webshop voltooid. Met een nieuw CMS, een nieuw design, nieuwe productfoto’s en nieuwe productteksten is BHVtotaal klaar om door te groeien.

    Gepubliceerd op: 09 januari 2017

    Na maanden hard werken is de nieuwe Magento2 webshop van BHVtotaal.nl live! Woensdagavond is de knop omgezet en is de migratie van de oude Drupal-webshop naar de nieuwe Magento2 webshop voltooid. Met een nieuw CMS, een nieuw design, nieuwe productfoto’s en nieuwe productteksten is BHVtotaal klaar om door te groeien.

    Hier lees je meer!

  • Wat en waarom https (beveiligde sites) en SSL-certificaten

    Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als 'https' en 'SSL-certificaat' vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

    Gepubliceerd op: 09 januari 2017

    Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als 'https' en 'SSL-certificaat' vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

    Hier lees je meer!

  • Een Heersende SEO-training

    Internetbureau Heers gaat bijna 20 jaar SEO-kennis delen in een Heersende SEO-training.

    Gepubliceerd op: 14 december 2016

    Internetbureau Heers gaat bijna 20 jaar SEO-kennis delen in een Heersende SEO-training.

    Hier lees je meer!

  • Wordpress vs Concrete5 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Gepubliceerd op: 14 november 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Hier lees je meer!