Nieuws

“Nederlanders vinden dat ze weinig terugkrijgen voor delen van gegevens”

Gepubliceerd op: 18 juli 2016 door Level Level

Wie een beetje ‘normaal’ mee wil draaien in een consumptiemaatschappij moet betalen voor producten en diensten. Dat betalen doen we vaak bewust met geld, maar online betalen we veel vaker onbewust met onze privégegevens. Wat is eigenlijk de waarde van deze gegevens? En wat zijn wij als consument bereid te betalen?

"Als consument heb ik geen idee van de werkelijke waarde van mijn privégegevens, dus rijst de vraag: Hoe kan je een overwogen transactie doen als je de wisselkoers niet kent?”
Michiel Mos - Designer Level Level 

Uit het Privacy Onderzoek 2016 van onze klant DDMA blijkt dat driekwart van de Nederlanders geen problemen hebben met het delen van hun gegevens, maar een veel groter deel heeft het gevoel dat ze daarvan niet echt profiteren. Een herkenbaar onderwerp. Zo publiceerde ‘onze’ Michiel, een opiniestuk over dit onderwerp op Emerce. Wat ontstond als een discussie over de cookiewet eindigde met de vraag hoeveel onze privégegevens eigenlijk waard zijn?

“Het privacybewustzijn van Nederlandse consumenten is best groot: 7 op de 10 geven aan zich meer dan voorheen bewust te zijn dat hun data wordt verzameld. Ook accepteren consumenten data-uitwisseling steeds meer en staat driekwart welwillend tegenover het delen van data. 43 procent van de ondervraagden noemt vertrouwen in een bedrijf als kritische succesfactor om gegevens te delen, gevolgd door transparantie (36 procent) en controle (33 procent).”
DDMA

De informatie die van iedereen wordt verzameld komt voornamelijk in het bezit van een aantal grote ‘closed-silo’s’ bedrijven zoals Google en Facebook. De informatie die zij van iedereen bezitten is verder voor niemand beschikbaar. Behalve dan voor de overheid, of voor de hoogste bieder… Uit het onderzoek van DDMA blijkt dat 89% van de consumenten vindt dat het bedrijfsleven het meest profiteert van de data-economie. Consumenten maken zich zorgen om privacy, maar handelen daar niet naar. “43% van de ondervraagden noemt vertrouwen in een bedrijf als kritische succesfactor om gegevens te delen, gevolgd door transparantie (36%) en controle (33%). Het vertrouwen in organisaties is relatief laag, maar dit leidt niet tot minder gebruik.”

“Als ik ergens iets ‘like’ en ik ben in een ‘privacy-bewuste’ bui, dan denk ik: ‘Hmm, nu kan dus iedereen zien dat ik dit leuk vind’. Ik zie deze ‘like’ en de data die daaruit voort vloeit als geïsoleerd gegeven en niet als één van de ontelbare moleculaire deeltjes waaruit mijn profiel, of misschien wel beter mijn ‘digitale simulatie’, is opgebouwd.”
Michiel Mos - Designer Level Level 

DDMA noemt de data-economie ‘verre van duurzaam’. De branchevereniging vindt dat organisaties hun toegevoegde waarde moeten tonen en beter kunnen laten zien hoe data hun dienstverlening verbetert, in lagere prijzen of betere content. “Bewustzijn van de verschillende opvattingen en verwachtingen van consumenten over privacy is daarbij cruciaal: een one-size-fits-all benadering doet hier geen recht aan, het faciliteren van keuze en controle wel. “

Wat dit dan weer allemaal met de Cookiewet te maken heeft lees je hier.

Met het onderzoek, uitgevoerd door GfK onder ruim 1.000 Nederlanders, wil brancheorganisatie DDMA bijdragen aan het maatschappelijke debat over data en privacy in de samenleving. Bekijk hier het volledige DDMA Privacy Onderzoek 2016.

Meer nieuws uit deze provincie

  • NIEUWE MAGENTO 2 WEBSHOP LIVE: BHVTOTAAL

    Na maanden hard werken is de nieuwe Magento2 webshop van BHVtotaal.nl live! Woensdagavond is de knop omgezet en is de migratie van de oude Drupal-webshop naar de nieuwe Magento2 webshop voltooid. Met een nieuw CMS, een nieuw design, nieuwe productfoto’s en nieuwe productteksten is BHVtotaal klaar om door te groeien.

    Gepubliceerd op: 09 januari 2017

    Na maanden hard werken is de nieuwe Magento2 webshop van BHVtotaal.nl live! Woensdagavond is de knop omgezet en is de migratie van de oude Drupal-webshop naar de nieuwe Magento2 webshop voltooid. Met een nieuw CMS, een nieuw design, nieuwe productfoto’s en nieuwe productteksten is BHVtotaal klaar om door te groeien.

    Hier lees je meer!

  • Wat en waarom https (beveiligde sites) en SSL-certificaten

    Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als 'https' en 'SSL-certificaat' vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

    Gepubliceerd op: 09 januari 2017

    Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als 'https' en 'SSL-certificaat' vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

    Hier lees je meer!

  • Een Heersende SEO-training

    Internetbureau Heers gaat bijna 20 jaar SEO-kennis delen in een Heersende SEO-training.

    Gepubliceerd op: 14 december 2016

    Internetbureau Heers gaat bijna 20 jaar SEO-kennis delen in een Heersende SEO-training.

    Hier lees je meer!

  • Wordpress vs Concrete5 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Gepubliceerd op: 14 november 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Hier lees je meer!