Nieuws

Website met handelsnaam concurrent: mag het wel of niet?

Gepubliceerd op: 13 februari 2017 door Gastredactie Webdesign.nl

Op sommige vragen die op ons juridisch spreekuur gesteld worden, is niet zo eenvoudig een zwart/wit-antwoord te geven. De vraag of je op een website (in de tekst en in de domeinnaam) de handelsnaam van een concurrent mag voeren, zal zowel leven bij de “inbreukmaker” als bij de benadeelde.

 

 

Risico beschrijvende handelsnaam/domeinnaam

Wie een compleet beschrijvende handelsnaam te kiest (“Taxi Utrecht”) en in het kielzog daarvan een beschrijvende domeinnaam zal vroeg of laat te maken krijgen met een handelsnaamdiscussie met een concurrent. De rechter zal dan zeggen: “Helaas, had u maar iets kenmerkends moeten toevoegen aan die beschrijving”. Dat merkte bijvoorbeeld Hogeschool Wageningen toen ze een handelsnaamprocedure startte tegen Stoas Hogeschool Wageningen. Ook de inschrijving van “Hogeschool Wageningen als merk hielp niet, om dezelfde reden: “omdat het ingeschreven woordmerk elk onderscheidend vermogen mist en uitsluitend bestaat uit beschrijvende tekens of benamingen die kunnen dienen tot aanduiding van de soort en de plaats van herkomst van de dienst, terwijl geen sprake is van een ongebruikelijke, bijzondere en niet-beschrijvende manier van weergave.”.

 

Beschrijvende handelsnaam/domeinnaam via omweg beschermd?

Betekent dat nu dat mijn concurrent alles mag doen met mijn beschrijvende handelsnaam? Dat was de vraag die Slaapspecialist Tiel (slaapspecialist-tiel.nl) zich stelde toen Slaapspecialist Van der Schuit in Geldermalsen (een buurgemeente) zich op zijn website en in zijn domeinnaam ook ’Slaapspecialist Tiel’ (slaapspecialisttiel.nl) ging noemen. Ook hier zei de rechter dat de handelsnaamwet je niet tegen dit soort grappen beschermt. Niet zo lang geleden vond de Hoge Raad over dit soort gevallen: “Nu het in beginsel voor iedereen mogelijk moet zijn zich van een aanduiding te bedienen die beschrijvend is voor zijn diensten of producten, ook in een domeinnaam, is een dergelijk gebruik, ook indien verwarringwekkend, alleen onrechtmatig indien bijkomende omstandigheden dat meebrengen”. Daar zat dus een gaatje voor de rechter in de Slaapspecialistzaak om de “echte” Slaapspecialist te redden: “onrechtmatige daad” (juridisch voor “hoort niet”) door “bijkomende omstandigheden”. Onder “bijkomende omstandigheden” kun je je van alles voorstellen, bijvoorbeeld dat de vormgeving van de website of andere gedragingen laten zien dat er bewust wordt geprobeerd te profiteren van de bekendheid van de ander. Wat waren in dit geval die bijkomende omstandigheden? Van der Schuit was alleen om hoger in de Google-ranking uit te komen 'Slaapspecialist Tiel' gaan gebruiken om zodoende kosten uit te sparen. Hoger in de ranking komen kan ook op andere manieren. Op deze manier werden mogelijk klanten weggelokt, maar werd in ieder geval verwarring gezaaid. Eind van het liedje was dat “Geldermalsen” zich niet langer “Slaapspecialist Tiel” mocht noemen en de domeinnaam moest overdragen. De kern was hier natuurlijk dat Van der Schuit niet in Tiel gevestigd is. Had deze concurrent ook in Tiel een vestiging gehad dan had de “echte” Slaapspecialist Tiel hier waarschijnlijk niets tegen kunnen beginnen.

 

Conclusie en tip

Een beschrijvend deel in je handelsnaam is niet zo’n probleem, het kan verdraaid handig zijn om snel gevonden te worden als je nog geen grote bekendheid geniet en geen gigantisch reclamebudget hebt. Zorg er wel voor dat niet je hele handelsnaam beschrijvend is, zorg dat je er iets kenmerkends aan toevoegt. Dus geen “Pasfoto Amsterdam” maar “Pasfoto Ziejeme Amsterdam” of iets dergelijks. Een gratis adviesgesprek over de juridische kansen en risico’s van uw handelsnaam en de mogelijkheden van “afdichting” door middel van bijvoorbeeld een merkdepot? Bel 013-5821987.

 

Jan Smolders, Dohmen advocaten

 

Lees-verder-tips

9 november 2016: wanneer je niet andermans merk als AdWord mag gebruiken. 9 november 2016: Procederen in technische kwesties. 21 oktober 2016: Merkinbreuk door onnodig overmatig merkgebruik. 29 september 2016: Mag ik andermans merk als negatief voorbeeld gebruiken? 20 september 2016: Mag je illegale bron embedden/hyperlinken? 24 juni 2016: De oplossing voor uw probleem met een brief over schending copyright/inbreuk auteursrecht op afbeeldingen.

 

Meer nieuws uit deze provincie