Nieuws

Extra conversie met navigationalisme

Gepubliceerd op: 29 maart 2012 door Slik

Het runnen van een webshop of een website in (voor internetbegrippen) grootmoeders tijd, was een hele uitdaging. Hele volksstammen naar je website lokken, was veel makkelijker. Maar tijden veranderen en het internet verandert iedere dag. Het groeit de spuigaten uit en het aantal websites en webshops groeit net zo hard mee. Iedere huisvrouw kan nu een webshop opzetten en hordes met fans opbouwen via Facebook en/of Pinterest. En als je niet uitkijkt, wint ze het nog van je op sympathiciteit. Op welke punten valt er nog wat te halen, zodat je je concurrent voorblijft? Één woord is voldoende: navigationalisme. Met gebruiksvriendelijke navigatietechnieken stimuleer je bezoekers op je website een conversie te genereren. Klinkt goed, maar hoe doe je dat? In dit artikel vertel ik je hoe je de kunst van het goed inrichten van je website oppakt.

Waar ben ik?

Als eerste zorg je ervoor dat de bezoeker altijd weet waar hij zich op dat moment bevindt. Op welke website ben ik en wat kan ik hier vinden? Zorg ervoor dat bezoekers deze vragen in één oogopslag kunnen beantwoorden. Nieuwe bezoekers weten direct dat zij hebben gevonden waar ze naar op zoek zijn. Laat je site-ID zo duidelijk mogelijk naar voren komen. Probeer je niet te onderscheiden door je site-ID op een andere plek te positioneren. Volg de conventie en plaats hem gewoon links bovenaan.

Om het bezoek nog helderder te maken voeg je een tagline toe. Dat is één korte regel, waarmee je vertelt wat je doet en waar je goed in bent. Neem bijvoorbeeld de tagline van boddies.nl: ‘Dé webshop voor trendy lingerie’. Als bezoeker weet je direct dat boddies.nl lingerie verkoopt. Waar is boddies.nl dan goed in? De lingerie is trendy. Voor bezoekers is het prettig om op deze manier direct te weten dat ze de juiste webshop gevonden hebben. De kans is groot dat ze binnen jouw website verder gaan zoeken en in de toekomst terugkomen.

Waar ga ik heen?

Zodra een bezoeker zich deze vraag stelt, ben je verkeerd bezig. Jij bent degene die bepaalt welke weg de bezoeker door jouw website bewandeld. Een overzichtelijke navigatie helpt je daarbij. De weg van ‘home’ naar ‘winkelwagen’ of ‘vraag offerte aan’ moet voor de bezoeker net zo logisch zijn als de weg terug naar Google. Maak de navigatie daarom zo makkelijk en intuïtief mogelijk. Laat je bezoekers nóóit verdwalen. Geef overal helder aan op welke locatie de bezoeker zich bevindt en welke mogelijkheden er zijn. Het is daarbij essentieel dat de home-knop altijd en op iedere pagina aanwezig is. Heeft de bezoeker het idee dat hij verdwaald is? Dan is de home-knop de makkelijkste weg terug. Dit geeft de bezoeker direct een comfortabel gevoel. Je kunt daarbij ook de site-ID gebruiken om naar ‘home’ te navigeren.

Terug naar het papieren tijdperk

Toen het internet er nog niet was, werkten we op papier graag met tabbladen. Een logische indeling die we hebben aangeleerd. Iedereen begrijpt die logische indeling en krijgt hiermee een helder overzicht. Perfect dus om dit ook voor je website in te zetten. Visueel gezien creëren tabbladen het effect dat er één element werkelijk naar voren komt en alle andere op de achtergrond verdwijnen. De perfecte manier om je bezoekers te vertellen waar ze zich bevinden. Logica en de geldende conventies zijn de sleutelwoorden naar succes.

Geef dus met secties en subsecties de mogelijkheden van de website weer. Denk goed na over de benamingen van de items en de volgorde. ‘Heren > Kleding > Broeken’ is bijvoorbeeld een logische volgorde en een heldere omschrijving. Een sectie ‘Diensten’ is een vage omschrijving. Heb je 3 of 4 concrete diensten, omschrijf die dan letterlijk. Dat is direct goed voor zoekmachines. Laat de secties en subsecties in ieder geval zien op de homepage. Op iedere andere pagina is het goed om te overwegen of je ze hier ook wil laten zien. Waarschijnlijk volstaat een beknoptere versie. Als je bezoeker heeft geklikt op ‘Heren’ dan is het logisch dat de navigatie voor vrouwen naar de achtergrond schuift en er ruimte ontstaat voor bijbehorende subsecties afgestemd op heren. ‘Inloggen’, ‘aanmelden’, ‘taal’ en ‘winkelwagen’ worden minder prominent, maar blijven wel altijd in zicht! Volg de conventie.

Zorg er vervolgens voor dat de (sub)sectie die is aangeklikt duidelijk is gemarkeerd. Niet met een klein pijltje, maar juist op een opvallende manier. Vermeld ook altijd de naam van de pagina waarop de bezoeker zich op dat moment bevindt. Dat zijn de kleine details die het de bezoeker nét iets makkelijker maakt. Voorkom verwarring, zorg ervoor dat je consistent bent en gebruik exact dezelfde benamingen die je elders al gebruikt hebt. Plaats de paginanaam links bovenaan de betreffende pagina en zorg dat deze niet op een onverwachte plek staat gepositioneerd.

Oogsturing

Neem de bezoeker bij de hand en wijs hem de weg door je website. Waar wil je dat de bezoeker heen gaat? Dit kun je zelf sturen. Maak hiervoor gebruik van oogsturing. Met oogsturing, stuur je als het ware het oog van de bezoeker naar het punt waar je wil dat de bezoeker kijkt. Noem het manipulatie, eigenlijk help je de bezoeker vinden wat hij zoekt. Dit bereik je door het gebruik van vorm, kleur, positie, contrast en beweging. Klinkt mooi, maar dat roept een aantal vragen op. Hoe werkt het oog? En hoe wordt er gezocht op internet? Pas als je begrijpt hoe dit werkt, kun je het oog sturen naar de juiste richting.

Bezoekers hebben haast en vervolgens rommelen ze vaak wat aan. Daarom moet je in één oogopslag duidelijk zijn. Een goede oplossing hiervoor is een ‘welcome blurb’. Dit is een korte omschrijving van de kern van je homepage. Deze ‘welcome blurb’ staat op de meest opvallende plek op je homepage gepositioneerd. Het liefste links bovenaan.  

Met de komst van Google zijn mensen gewend geraakt aan de mogelijkheden van een zoekfunctie. Zorg er dus voor dat je website over een goed werkende zoekfunctionaliteit beschikt, zodat de bezoeker een snelle weg vindt naar hetgeen hij zoekt. De zoekbar is bedoeld om het zoeken te vereenvoudigen, dus keep ti simple. Surfers houden er namelijk niet van om zoekopdrachten te specificeren. Plaats de zoekfunctie wel op een logische plaats, volgens de conventies. Zoals links- of rechtsboven de navigatie. Een goed voorbeeld van een sterke zoekfunctionaliteit is die van beslist.nl.

Neem de proef op de som

Het is al een aantal keer teruggekomen in dit artikel en ik wil het nog eens extra benadrukken: conventies hebben altijd gelijk. Natuurlijk wil je je onderscheiden met een creatief ontwerp, maar verlies de conventies daarbij niet uit het oog:

  • de navigatie hoort links van boven naar beneden of bovenaan van links naar rechts
  • de winkelwagen hoort rechts bovenaan
  • de site-ID hoort hoort links bovenaan
  • een inlogmogelijkheid hoort rechts op de pagina

Deze conventies zorgen voor een zekere gebruiksvriendelijkheid, dus hou je hier ook aan. Zorg ervoor dat de bezoeker niet gefrustreerd raakt en met zijn muis naar de ‘backknop’ teruggaat naar Google.

Om te testen hoe goed je alle elementen hebt toegepast, kun je de site testen op mensen uit je omgeving. Pluk een aantal mensen van de straat en vraag hun mening. Print een aantal pagina’s uit en geef ieder testpersoon een andere pagina. Geef de testpersonen de volgende opdracht: bekijk de pagina 5 seconden en omcirkel de site-ID, paginanaam, secties en subsecties, lokale navigatie, locatie van de betreffende pagina en de zoekfunctie.

Slaagt ieder testpersoon erin om alle elementen binnen 5 seconden aan te duiden? Dan ben je goed bezig. Lukt het niet? Bekijk dan welke elementen niet duidelijk terug te vinden zijn en ga dit verbeteren. Je mag daarvoor best andere websites bekijken om als voorbeeld te gebruiken. Denk je de website op de zwakke punten te hebben verbeterd? Doe de test nog een keer en ga net zo lang door tot ieder element duidelijk is voor de testpersonen.

Mijn conclusie

Dagelijks kom ik veel mooie en goed uitziende websites en webshops tegen. Creativiteit en gebruik van nieuwe technieken, zorgt voor onderscheidende resultaten. Hiermee verleiden ze bezoekers tot aankopen en/of een offerteaanvraag. Ze bevatten veel sociale elementen en de producten worden op allerlei mogelijke manieren gepresenteerd. Toch zie je op veel websites en webshops dat het meest vanzelfsprekende element ontbreekt: een logische en intuïtieve weg door de website die de bezoeker zonder nadenken weet te vinden. Naar mijn idee is dit een element dat ervoor kan zorgen dat je conversie direct omhoog schiet. En we noemen het: navigationalisme.

Meer nieuws uit deze provincie

  • Wordpress vs Concrete5 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Gepubliceerd op: 14 november 2016

    WordPress en Concrete5 zijn allebei Content Management Systemen (CMS) waarmee website-eigenaren zelf de content kunnen beheren. Een onmisbare functie, maar voor welk CMS kiest u nu het beste?

    Hier lees je meer!

  • Nederlandse editie Business Insider gelanceerd

    Samen met Z24 en Business Insider Inc. lanceerden Level Level afgelopen week de Nederlandse editie van Business Insider. Business Insider is sinds de start in 2007 uitgegroeid tot de grootste zakensite in de wereld, met zo’n honderd miljoen maandelijkse bezoekers. Business Insider Nederland verwacht dit jaar een bereik van één miljoen unieke bezoekers.

    Gepubliceerd op: 10 oktober 2016

    Samen met Z24 en Business Insider Inc. lanceerden Level Level afgelopen week de Nederlandse editie van Business Insider. Business Insider is sinds de start in 2007 uitgegroeid tot de grootste zakensite in de wereld, met zo’n honderd miljoen maandelijkse bezoekers. Business Insider Nederland verwacht dit jaar een bereik van één miljoen unieke bezoekers.

    Hier lees je meer!

  • 7 veelgemaakte webdesign fouten én hoe jij ze voorkomt.

    Geen bedrijf of organisatie kan meer zonder een website. Voor veel bedrijven is het tegenwoordig zelfs hét kanaal waar klanten geworven worden. Veelal komen bezoekers via zoekopdrachten, wat betekent dat zij zelf actief op zoek zijn om invulling tegen aan hun behoefte. Een makkelijk voorbeeld is het kopen van een product. Wanneer bezoekers op jouw website komen, wil je wel dat ze overgaan tot actie.

    Gepubliceerd op: 28 augustus 2016

    Geen bedrijf of organisatie kan meer zonder een website. Voor veel bedrijven is het tegenwoordig zelfs hét kanaal waar klanten geworven worden. Veelal komen bezoekers via zoekopdrachten, wat betekent dat zij zelf actief op zoek zijn om invulling tegen aan hun behoefte. Een makkelijk voorbeeld is het kopen van een product. Wanneer bezoekers op jouw website komen, wil je wel dat ze overgaan tot actie.

    Hier lees je meer!

  • Contentmarketing bureau Contenticiteit van start!

    Vanaf 1 augustus heeft internetbureau Heers een zusje: een contentmarketing bureau rijker met de eigenwijze naam Contenticiteit.

    Gepubliceerd op: 02 augustus 2016

    Vanaf 1 augustus heeft internetbureau Heers een zusje: een contentmarketing bureau rijker met de eigenwijze naam Contenticiteit.

    Hier lees je meer!