Een gebruiksvriendelijke website? Back to basic!

Geplaatst op 26-06-2009

Met een gebruiksvriendelijke website is het mogelijk meer rendement uit uw website bezoek te halen doordat mensen makkelijker vinden waarnaar ze op zoek zijn. Lenny de Rooy is specialist op het gebied van website usability bij Tribal Internet Marketing. Hieronder beschrijft ze haar ervaringen bij het doen van usabiliy testen:

Gebruiksvriendelijkheid testen

Het gebruiksvriendelijk maken van je website voor ervaren internetgebruikers is al moeilijk genoeg. Wat moet je doen als je doelgroep ook uit minder ervaren mensen bestaat? En in hoeverre moet je weinig ervaren internetters betrekken bij een usability test?

Tijdens een recente usability test van mijn eigen website, waarbij ik mijn ouders gevraagd had ermee aan de slag te gaan (het inzetten van vrienden en familie is overigens een prima goedkope oplossing voor organisaties met beperkte financiële middelen), werd ik hier nogmaals pijnlijk duidelijk mee geconfronteerd.

Gebrek aan 'basiskennis'

Hoewel mijn moeder inmiddels redelijk ervaren is met de computer (ze componeert er muziekstukken op, maakt mooie afbeeldingen met Photoshop en koopt onder meer op Marktplaats.nl en Wehkamp.nl), slaagde ze erin om tijdens de test tot drie maal toe per ongeluk het browservenster af te sluiten. Ze dacht namelijk met het kruisje rechts bovenin naar de vorige pagina terug te kunnen gaan. Ook bij mijn vader zag ik dit gebeuren.

Verder bleken ze beide niet in staat te zijn om een berichtje op het forum te plaatsen. Het concept 'forum' was hen volledig vreemd. Zo dachten ze bijvoorbeeld dat de lijst met subfora de lijst met berichten was. Tijdens het registreren (wat niet verplicht was om een bericht te kunnen plaatsen, maar ze kon de 'plaats bericht' knop niet vinden) probeerde mijn moeder verder haar berichtje te tikken in het veld waar je een signature zou kunnen invoeren.

Ervaring en verwachtingspatronen

Heel veel internet ervaring is gebaseerd op verwachtingspatronen: men gaat er vanuit dat dingen overal op dezelfde manier werken. Een forum is een goed voorbeeld van iets dat op de meeste websites op dezelfde manier vormgegeven is. Wanneer men eenmaal geleerd heeft hoe een forum in elkaar zit, kan men op andere websites snel begrijpen hoe het forum aldaar werkt.

Doelgroepselectie

Dit leidt tot de vraag of je bij het selecteren van je doelgroep moet vragen of de testpersonen bekend zijn met het basisconcept achter hetgeen er getest gaat worden.

Wil je de gebruiksvriendelijkheid van bijvoorbeeld je forum in de diepte kunnen testen, dan moet je inderdaad personen zoeken die er al vaker mee gewerkt hebben. Van de andere kant kun je ook bezoekers op je website verwachten die nog nooit berichten op een forum geplaatst hebben. Ga je deze mensen uitsluiten omdat ze deze 'basisvaardigheid' niet eigen zijn? Het antwoord is nee: een goede website zou zo gebruiksvriendelijk moeten zijn, dat bezoekers er intuïtief hun weg kunnen vinden.

Verder is het vaak moeilijk om je in te leven in de belevingswereld van minder ervaren internetters. Juist door deze mensen op te nemen in je testgroep, word je extra gedwongen een stapje terug te doen en met een andere blik te kijken naar je website. Wat voor jou logisch en duidelijk is, hoeft dat voor vele anderen helemaal niet te zijn. Hoe meer problemen mensen op je website ondervinden, hoe beter in staat jij bent om deze te verbeteren. Back to the basics!

Hoe ga ik 'back to the basics'?

Een concrete tip om je website meer toegankelijk te maken voor ‘newbies’, is om bijvoorbeeld uitgebreide opties in eerste instantie te verbergen.

Overweldig je bezoekers tijdens een (liefst niet verplicht) registratieproces niet met profielvelden en voorkeuren, maar toon alleen de absoluut vereiste velden om een account aan te kunnen maken. Na registratie kunnen meer ervaren bezoekers zelf wel via de ‘profiel’ link alsnog hun gegevens uitbreiden en voorkeuren aanpassen.

Hetzelfde geldt voor een zoekfunctie: maar weinig mensen hebben behoefte aan een 'advanced search' optie. Bied daarom in eerste instantie alleen een zoekveld en een zoekknop aan. Op de resultatenpagina kun je vervolgens een link naar de uitgebreide zoekmogelijkheden tonen voor het geval dat de getoonde zoekresultaten tegen blijken te vallen.

Deze tekst is een bewerking van bericht dat eerder verscheen op 'Tribal Talk' het weblog van Internet Marketing bureau, Tribal Internet Marketing.

Terug naar de vorige pagina

Recent toegevoegde ontwerpen

Corporate website voor de Groeneveld Groep. Wereldwijd een grote speler in smeersystemen voor vrachtwagens en bussen.

Groeneveld Groep

Corporate website voor de Groeneveld Groep. Wereldwijd een grote speler in smeersystemen voor vrachtwagens en bussen.

Bekijk ontwerp »

Waar de Politieke Partijen hard werkten aan de voorbereidingen van hun campagne, hebben we bij Slik hard gewerkt aan het ontwerpen, testen en realiseren van de vernieuwde StemWijzer. Dé tool waarmee u uw politieke voorkeur voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 test.

StemWijzer 2017

Waar de Politieke Partijen hard werkten aan de voorbereidingen van hun campagne, hebben we bij Slik hard gewerkt aan het ontwerpen, testen en realiseren van de vernieuwde StemWijzer. Dé tool waarmee u uw politieke voorkeur voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 test.

Bekijk ontwerp »

Voor MAF die al jaren met ons optrekt hebben wij opnieuw een volledig nieuwe responsive website mogen ontwikkelen. Een echte prijswinnaar al zeggen we het zelf.

MAF

Voor MAF die al jaren met ons optrekt hebben wij opnieuw een volledig nieuwe responsive website mogen ontwikkelen. Een echte prijswinnaar al zeggen we het zelf.

Bekijk ontwerp »

Grand Cafe Nieuw Bruin, gelegen aan het Vrijthof, heeft sinds kort een nieuwe website: www.nieuwbruin.nl

Restaurant NieuwBruin

Grand Cafe Nieuw Bruin, gelegen aan het Vrijthof, heeft sinds kort een nieuwe website: www.nieuwbruin.nl

Bekijk ontwerp »

Sinds 1989 geven Ada en Johan advies aan bedrijven, particulieren en beroepsonderwijs op het gebied van kleur, stijl en imago. Personal Branding is hun specialiteit. Samen maakten we deze kleurrijke website.

ImageProof

Sinds 1989 geven Ada en Johan advies aan bedrijven, particulieren en beroepsonderwijs op het gebied van kleur, stijl en imago. Personal Branding is hun specialiteit. Samen maakten we deze kleurrijke website.

Bekijk ontwerp »

Een mooie website voor een mooi restaurant op het mooiste plein van Nederland!

Bistro Jovial

Een mooie website voor een mooi restaurant op het mooiste plein van Nederland!

Bekijk ontwerp »

Voor SpikeTV is een unieke maatwerk website ontworpen en gerealiseerd. Er is gebruik gemaakt van Wordpress als CMS en er is een API koppeling voor het inladen van de programma gids.

SpikeTV

Voor SpikeTV is een unieke maatwerk website ontworpen en gerealiseerd. Er is gebruik gemaakt van Wordpress als CMS en er is een API koppeling voor het inladen van de programma gids.

Bekijk ontwerp »

The European Association of Conservatoires (AEC) is het Europese belangenplatform voor muziekonderwijs. Zij maken zich bijvoorbeeld hard voor de kwaliteit van conservatoria en ze organiseren diverse events. Voor Gopublic de uitdaging een complexe nieuwe website met CRM te ontwikkelen.

Association of European Conservatoires

The European Association of Conservatoires (AEC) is het Europese belangenplatform voor muziekonderwijs. Zij maken zich bijvoorbeeld hard voor de kwaliteit van conservatoria en ze organiseren diverse events. Voor Gopublic de uitdaging een complexe nieuwe website met CRM te ontwikkelen.

Bekijk ontwerp »

In 2014 zijn wij benaderd om een website te realiseren, voor de toen nog semi-professionele online-DJschool. Twee succesvolle jaren later werd samen besloten een nieuwe website te bouwen om door te groeien naar het hoogste niveau dat online haalbaar is.

Online DJ School

In 2014 zijn wij benaderd om een website te realiseren, voor de toen nog semi-professionele online-DJschool. Twee succesvolle jaren later werd samen besloten een nieuwe website te bouwen om door te groeien naar het hoogste niveau dat online haalbaar is.

Bekijk ontwerp »

Spa Gouda heeft door Bureau Feith een website laten maken met rustige kleuren en mooie achtergrondpatronen. Daarnaast is het navigeren verbeterd en is er een nieuw reserveringssysteem geplaatst die de website een stuk klantvriendelijker maakt.

Spa Gouda

Spa Gouda heeft door Bureau Feith een website laten maken met rustige kleuren en mooie achtergrondpatronen. Daarnaast is het navigeren verbeterd en is er een nieuw reserveringssysteem geplaatst die de website een stuk klantvriendelijker maakt.

Bekijk ontwerp »

Navacqs is leverancier van veiligheidsproducten ter voorkoming van fraude, schade en diefstal in iedere branche. Op het moment dat Red Melon werd gemaild, stond de website nog geen jaar. De shop werd destijds door een interne ontwikkelaar opgezet.

Navacqs

Navacqs is leverancier van veiligheidsproducten ter voorkoming van fraude, schade en diefstal in iedere branche. Op het moment dat Red Melon werd gemaild, stond de website nog geen jaar. De shop werd destijds door een interne ontwikkelaar opgezet.

Bekijk ontwerp »

Deze WordPress website is het resultaat van de perfecte samenwerking tussen TWD en Red Melon. Input vanuit beide kanten bracht het beste in de twee partijen bij elkaar naar boven.

TWD

Deze WordPress website is het resultaat van de perfecte samenwerking tussen TWD en Red Melon. Input vanuit beide kanten bracht het beste in de twee partijen bij elkaar naar boven.

Bekijk ontwerp »

Wij geloven dat winkels en webshops meer zijn dan plaats waar kleding wordt verkocht en dat laten we ook zien in onze webshop

Soeurs Fashion

Wij geloven dat winkels en webshops meer zijn dan plaats waar kleding wordt verkocht en dat laten we ook zien in onze webshop

Bekijk ontwerp »

Mooie website voor Arend Coaching

Arend Coaching

Mooie website voor Arend Coaching

Bekijk ontwerp »

Voor het Nederlands Kamerkoor ontwikkelden we een frisse website met een mooie videoheader die meteen een krachtige sfeerimpressie geeft van het Kamerkoor

Het Nederlandse kamerkoor

Voor het Nederlands Kamerkoor ontwikkelden we een frisse website met een mooie videoheader die meteen een krachtige sfeerimpressie geeft van het Kamerkoor

Bekijk ontwerp »

Het team achter Doublepoint heeft een ware passie voor audio. Doublepoint is ontstaan uit een liefde voor twee dingen: internet en audio. Het resultaat is een moderne en gebruiksvriendelijke webwinkel met een assortiment om van te smullen.

Doublepoint

Het team achter Doublepoint heeft een ware passie voor audio. Doublepoint is ontstaan uit een liefde voor twee dingen: internet en audio. Het resultaat is een moderne en gebruiksvriendelijke webwinkel met een assortiment om van te smullen.

Bekijk ontwerp »

Full responsive webdesign voor Avaxa Debt Advisors. Een heerlijk minimalistisch design. Het overzichtelijke ontwerp  heeft de online bezoeker de rust en het vertrouwen de content in zich op te nemen.  Het invullen van het contactformulier is dan nog maar een kleine stap.

Avaxa Debt Advisors

Full responsive webdesign voor Avaxa Debt Advisors. Een heerlijk minimalistisch design. Het overzichtelijke ontwerp heeft de online bezoeker de rust en het vertrouwen de content in zich op te nemen. Het invullen van het contactformulier is dan nog maar een kleine stap.

Bekijk ontwerp »

Een speaker die staat voor dé perfecte geluidssensatie verdient een webdesign dat de harmonie en balans uitstraalt die hierbij past. Strakke typografie in combinatie met een subtiel lijnenspel en contrastrijke vlakken geven dit webdesign een professionele en tijdloze look & feel.

Essence Audio

Een speaker die staat voor dé perfecte geluidssensatie verdient een webdesign dat de harmonie en balans uitstraalt die hierbij past. Strakke typografie in combinatie met een subtiel lijnenspel en contrastrijke vlakken geven dit webdesign een professionele en tijdloze look & feel.

Bekijk ontwerp »

<>