Gepubliceerd op: 13 juni 2016 door RB-Media Internet Solutions
Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In onderstaand artikel legt hij uit wat een buyer persona is en op welke vragen een goed uitgewerkt buyer persona antwoord geeft. Daarnaast ontdek je dat je met behulp van buyer persona's de relevantie en het resultaat van je online marketing-inspanningen enorm kunt verhogen!
Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In onderstaand artikel legt hij uit wat een buyer persona is en op welke vragen een goed uitgewerkt buyer persona antwoord geeft. Daarnaast ontdek je dat je met behulp van buyer persona's de relevantie en het resultaat van je online marketing-inspanningen enorm kunt verhogen!
Bij het opzetten van een succesvolle online marketing strategie is het belangrijk om te weten wie de ideale klant van je bedrijf is. Bij het in kaart brengen van deze ideale toekomstige klant komen buyer persona's goed van pas. Uit onderzoek blijkt dat online marketing campagnes die ondersteunt zijn door goed samengestelde buyer persona's een hoger rendement opleveren.
De definitie van een buyer persona
Buyer persona's zijn uitgebreide omschrijvingen van de belangrijkste klanten of klantgroepen van je bedrijf. Een buyer persona wordt ook vaak omschreven als een archetypische omschrijving van je ideale klant. Het is belangrijk om te weten dat een buyer persona niet één specifieke doelgroep van je bedrijf omschrijft maar zich juist richt op het overeenkomstige (koop)gedrag en de gemeenschappelijke doelen van een groep mensen.
De oorspronkelijke definitie van een buyer persona door Tony Zambito, bedenker van de buyer persona:
"Buyer personas are research-based archetypal (modeled) representations of who buyers are, what they are trying to accomplish, what goals drive their behavior, how they think, how they buy, and why they make buying decisions. Today, I now include where they buy as well as when buyers decide to buy."
Primaire en secundaire buyer persona's
Het heeft geen zin om voor elke specifieke doelgroep van een bedrijf een nieuwe buyer persona op te stellen. Het uitwerken van twee tot drie verschillende buyer persona's is in de meeste gevallen al meer dan voldoende. Vanuit deze zogeheten primaire buyer persona's kunnen vervolgens wel secundaire persona's afgeleid worden. Deze secundaire persona's hebben dezelfde doelen en vertonen hetzelfde (koop)gedrag, ze worden enkel beïnvloed door specifieke kenmerken van een branche of marktsegment.
Op welke vragen geeft een buyer persona antwoord?
Een goed buyer persona stelt jouw toekomstige klant centraal en geeft antwoord op de volgende vragen:
Hoger resultaat van je online marketing-inspanningen!
Goed samengestelde buyer persona's zorgen ervoor dat je jouw toekomstige klant op de juiste plaats, op het juiste moment en met de juiste boodschap weet aan te spreken. Wanneer al deze facetten kloppen tref je jouw potentiële klant exact op het goede moment binnen zijn aankoopproces. Het is op deze manier eenvoudiger om van een toekomstige klant een lead te maken en van deze lead vervolgens een betalende klant.
Met behulp van buyer persona's kun je de relevantie en het resultaat van je online marketing-inspanningen dus enorm verhogen!
Heb je nog vragen over buyer persona's?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over buyer persona's? Of wil je eens vrijblijvend met ons sparren over het belang van goed uitgewerkte buyer persona's voor jouw organisatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op, we helpen en adviseren je graag!
Auteur: Rudy Beers (directeur/eigenaar RB-Media)
Internetbureau RB-Media ontwikkelt in nauwe samenwerking met haar opdrachtgevers zeer uiteenlopende online projecten zoals websites, webshops en (mobiele) applicaties. Daarnaast zijn wij erg actief op het gebied van zoekmachine marketing (o.a. zoekmachine optimalisatie) en Social Media.
Bekijk het profiel van RB-Media Internet Solutions
Gepubliceerd op: 02 augustus 2021
Overstappen van telecomprovider met behoud van telefoonnummer is makkelijk. Overstappen van websitebouwer met behoud van uiterlijk kan voor problemen zorgen. De opdrachtgever denkt vaak dat de website van hem is, omdat hij er voor betaald heeft. De websitebouwer ziet dat vaak anders. Hij heeft er zijn ziel en zaligheid in gestopt dus is het van hem.
Gepubliceerd op: 29 juli 2021
U werkt vast met meerdere mensen of bedrijven samen aan meerdere projecten. Laten we als voorbeeld een website nemen waar u gezamenlijk aan werkt. Of zelfs zoiets eenvoudigs als een Facebookpagina. Uit onderstaande casus blijkt tot welke ellende het kan leiden als u die samenwerking niet goed vastlegt. Weliswaar is het een wat oudere casus (2019), maar ik gebruik hem toch omdat hij zo illustratief is.
Gepubliceerd op: 03 november 2017
Hoe het ook tegenwoordig ook gesteld mag zijn, iedereen heeft het recht om fouten te herstellen. De hoofdregel van ons recht is dan ook dat je van een overeenkomst af kan als de ander wanpresteert, mits je de ander eerst in gebreke hebt gesteld.
Gepubliceerd op: 27 september 2017
Grappen maken mag, we hebben vrijheid van meningsuiting. Op het moment dat concurrenten grappen over elkaar gaan maken – zeker als die op internet staan en viral gaan - kan dat geld kosten, en wordt de rechter er vaak bijgehaald om de grenzen te bepalen.