Gepubliceerd op: 18 februari 2018 door Gastredactie Webdesign.nl
Natuurlijk is het handig om als handelsnaam en domeinnaam ‘bakkerijFlutstradiel(.nl)’ te noemen als mensen op zoek zijn naar een bakker in Flutstradiel. Dat werkt uitstekend zolang je – net als in Little Britain – kan zeggen ‘I am the only one in the village’. Bij twee bakkers in Flutstradiel kunnen er echter problemen ontstaan.
Onlangs was er iets soortgelijks aan de hand in Oosterhout. Iemand had in 2018 een dierenkliniek overgenomen met handelsnaam ‘Dierenkliniek Oosterhout’. Die onderneming – gestart in de jaren 90 - had sinds 2012 de domeinnaam dierenkliniek-oosterhout.nl. De andere dierenkliniek in Oosterhout (Dierenkliniek Broekhuizen) had immers dezelfde domeinnaam (maar dan zonder streepje) sinds 2000. Broekhuizen gebruikte dierenkliniekoosterhout.nl sinds 2000 om door te linken naar dierenkliniekbroekhuizen.nl. Het stak de overnemer dat hij geen domeinnaam kon hebben die exact gelijk was aan zijn handelsnaam. Marketingtechnisch was dat niet handig. Wie uitgaat van het slechte in de mens zou er nog een motief bij kunnen verzinnen. Een deel van de klandizie van de ander zal die url in zijn favorieten hebben gezet. Als je de domeinnaam van een ander in de schoot geworpen krijgt, krijg je dus mogelijk gratis extra klandizie. Hoe het ook zij, Dierenkliniek Oosterhout liet het er niet bij zitten en startte een arbitrage bij WIPO om de domeinnaam van de ander in bezit te krijgen.
Ja, de domeinnaam van gedaagde kwam verwarringwekkend overeen met de handelsnaam van eiser. Dat zag de arbiter ook wel. Die eerste cumulatieve grond is echter vooral bedoeld om überhaupt de kwestie beoordeeld te krijgen (‘ontvankelijkheid’). Om een domeinnaam tegen iemands wil op jouw naam te krijgen, moet er meer aan de hand zijn. De tweede cumulatieve grond is dat gedaagde geen eigen recht of belang heeft bij de domeinnaam. Je moet in je domeinnaam in beginsel beschrijvende aanduidingen kunnen gebruiken. Als je een beschrijvende domeinnaam te goeder trouw gebruikt moet dat kunnen. Als bijvoorbeeld uit de info op je website blijkt dat je de domeinnaam hoofdzakelijk in gebruik hebt om om mee te liften op het succes van de ander wordt het een ander verhaal. Daar bleek echter niets van. De website van eiser stond ook boven die van gedaagde in de Google-zoekresultaten. De derde cumulatieve grond is registratie of gebruik te kwader trouw. Ook daar was geen sprake van. Gedaagde hééft immers een dierenkliniek in Oosterhout, en in al die achttien jaar vooraf aan de overname was er nog nooit geprotesteerd. Kortom, de domeinnaam hoefde niet te worden overgedragen.
Maar wat nou als een domeinnaam wèl moet worden overgedragen? Onlangs werd ik door een securityspecialist gewezen op het risico dat zo’n overdracht met zich mee brengt. Wie een domeinnaam in bezit heeft, krijgt immers ook alle mail in handen die na de overdracht naar alias@domeinnaam wordt verzonden … Datalek/AVG anyone? Dat zou wel eens een ‘legitiem belang’ kunnen zijn (de tweede cumulatieve grond). Ik ben dit argument echter nog niet eerder tegengekomen in arbitrageuitspraken; dat betekent gewoonlijk dat niemand er ooit aan heeft gedacht. Ik ga het argument in mijn volgende domeinnaamzaak wel gebruiken, als mijn cliënt gedaagde is. Ik ben benieuwd hoe een arbiter daarmee omgaat. Wat ik doe als mijn cliënt gedaagde is en de andere advocaat met dit argument komt? Ik heb wel een idee, maar ik wil ze niet te slim maken ;-)
Lees-verder-tips
29 januari 2019,
J. (Jan) Smolders,
advocaat.
e: info@dohmenadvocaten.nl
i: www.dohmenadvocaten.nl
twitter: http://twitter.com/Jan_Smolders
linkedin: http://nl.linkedin.com/in/jansmolders
Ook gastredacteur worden? Webdesign.nl biedt een uitgebreid portfolio-overzicht van Nederlandse webbureaus per branche, regio én maker aan.
Bekijk het profiel van Gastredactie Webdesign.nl
Gepubliceerd op: 15 juni 2022
Veel ondernemers zijn zich er bij het bedenken van een nieuwe bedrijfsnaam met bijbehorende domeinnaam niet van bewust dat ze in spagaat zitten. Willen ze een unieke naam zodat mensen niet bij de verkeerde uitkomen en zodat goodwill/badwill niet aan de verkeerde kleeft? Willen ze ‘een naam opbouwen’? Of willen ze makkelijk gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar een product of dienst en het bedrijf helemaal niet kennen?
Gepubliceerd op: 12 december 2018
Yawn. Yet Another Wordpress Newbie. Zou je denken als je de site www.boschproject.org als argeloze voorbijganger opent. Een witte site met wat foto’s erop geprikt van schilderijen van Jheronimus Bosch. Mijn eerste gedachte als advocaat en ex-webdesigner was: hoezo een rechtszaak over deze website?
Gepubliceerd op: 26 juli 2018
Of u nou webdesigner bent of opdrachtgever, het onderstaande kan voor u beiden van belang zijn. Hopelijk gebeurt het u nooit, maar gebeurt het toch, dan hoop ik dat u zich deze column herinnert. Soms heeft u een geweldige website ontworpen of laten ontwerpen.
Gepubliceerd op: 18 februari 2018
Natuurlijk is het handig om als handelsnaam en domeinnaam ‘bakkerijFlutstradiel(.nl)’ te noemen als mensen op zoek zijn naar een bakker in Flutstradiel. Dat werkt uitstekend zolang je – net als in Little Britain – kan zeggen ‘I am the only one in the village’. Bij twee bakkers in Flutstradiel kunnen er echter problemen ontstaan.