Geplaatst op 26-05-2009
Wanneer uw website live is, is het belangrijk het gedrag van de bezoekers te analyseren. Met website statistieken kun je snel in de hoofden van (potentiële) klanten kruipen. Steeds meer bedrijven gaan hiermee aan de slag. Hieronder worden tien veelgestelde vragen beantwoord.
Stel jezelf altijd de vraag: "Waarom bestaat mijn website?". Geef geen vage antwoorden, zoals "dat moet tegenwoordig", "vonden we leuk" of "we moeten de concurrentie bijhouden". Concreet zijn is één van de belangrijkste pijlers van webanalytics. Neem een voorbeeld aan doelstellingen, zoals het bereiken van 50.000 online bezoekers per maand, €100.000 online omzet per maand of 5% stijging in winst per jaar.
Aangezien de meeste directeuren wel meer aan hun hoofd hebben dan alleen de website, moet je ze deze kwestie zo simpel mogelijk voorschotelen. Laat ze niet nadenken, maar maak de data in één oogopslag duidelijk. Wat helpt zijn kleuren (rood=slecht, groen=goed), grafieken in plaats van cijfers en vooral: geld! Zorg ervoor dat het eerste rapport in het dashboard betrekking heeft op de omzet.
Nog steeds is er vaak getouwtrek tussen marketing en IT afdelingen in geval van aanpassingen op de website. Je kunt de technische staf overtuigen van de noodzaak van deze aanpassingen door ze vanaf het begin te betrekken bij de analyse van de website. Indien je pas aan de bel trekt wanneer de aanpassingen liever gisteren dan vandaag doorgevoerd moeten worden, ben je vaak te laat om dit meteen voor elkaar te krijgen.
'Getting the right numbers right' is vooral gebaseerd op de goede processen en betrokkenheid binnen de organisatie. Ook moet je ervoor zorgen dat de persoon die verantwoordelijk is voor de statistieken, daadwerkelijk actie kan ondernemen zodra de cijfers dit aangeven. Zonder deze zaken, kun je goede webanalyse wel vergeten. Steeds vaker wordt ook de 10/90 regel aangehouden: besteed 90% van het webanalyse budget aan de mensen die ermee werken en 10% aan het pakket zelf.
Nee! Vele organisaties denken: hoe duurder het pakket, des te meer waarde het voor ons heeft. Toch geldt vaak: hoe groter de organisatie, des te 'dommer' deze wordt. Standaard kiezen voor het pakket met de meeste mogelijkheden (welke meestal ook de grootste investering vergt) is niet altijd even slim.
Bepaal daarom vóór de pakketkeuze welke gegevens je interessant vindt (vraag dit na bij elke afdeling, zoals sales, finance, directie en productmanagement). Vergelijk daarna de pakketten met elkaar. Vaak zal blijken dat – ook voor multinationals – Google Analytics een juiste keuze kan zijn.
Helaas, onjuist. Je bezoekers zijn altijd onder te verdelen in verschillende segmenten, zoals informatie-zoekende, oriënterende of koopgerichte bezoekers, potentiële werknemers, enzovoorts: iedere groep bezoekers kan een verschillend doel voor ogen hebben. Kijk dus bijvoorbeeld naar de gemiddelden per bron, nieuwe/terugkerende bezoeker of pagina.
Webanalyse kan niet binnen één week of maand volledig draaien. De ene organisatie doet er zes maanden over, de andere zelfs wel anderhalf jaar. Waarschijnlijk heb je de belangrijkste stap overgeslagen door jezelf af te vragen waar de website nou echt voor bedoeld is (zie vraag 1). Begin dus bij het begin, kies het juiste webanalyse pakket en zorg er vooral voor dat iedereen bij de organisatie betrokken en geïnteresseerd raakt. Zonder deze voorwaarden is webanalyse vrijwel onsuccesvol.
Het antwoord hangt af van de informatie die je nodig hebt. Vaak krijg je uit een webanalyse pakket een hoop informatie, maar geeft dit niet genoeg onderbouwing voor het bezoekersgedrag: je ziet wel wat er gebeurt, maar het waarom is onduidelijk. Wees niet bang om een aanvullend pakket te gebruiken: begin met webanalytics 2.0.
Denk aan een enquête (zie vraag 9), de Google Website Optimizer, een uitgebreid siteoverlay-programma of benchmarking. De meeste programma’s zijn gratis te gebruiken. Het is echter niet verstandig om twee dezelfde pakketten naast elkaar te gebruiken, aangezien dit niet alleen duur is, maar ook verwarring kan opwekken door de standaard meetverschillen die tussen statistiekpakketten bestaan.
Deze vraag sluit aan op bovenstaande vraag. Indien je niet kunt achterhalen waarom bezoekers een bepaald gedrag vertonen, geef ze dan een stem. Gebruik een korte(!) enquête van maximaal drie vragen:
Hiernaast biedt website usability een hoop antwoorden, welke je versteld doen staan. Actie dus!
NEE! Internet verandert nog elke dag en daarom blijft webanalytics een continu proces waarmee je de website en internetmarketingcampagnes kan/moet blijven verbeteren.
Deze tekst is een bewerking van bericht dat eerder verscheen op 'Tribal Talk' het weblog van Internet Marketing bureau, Tribal Internet Marketing.
Corporate website voor de Groeneveld Groep. Wereldwijd een grote speler in smeersystemen voor vrachtwagens en bussen.
Waar de Politieke Partijen hard werkten aan de voorbereidingen van hun campagne, hebben we bij Slik hard gewerkt aan het ontwerpen, testen en realiseren van de vernieuwde StemWijzer. Dé tool waarmee u uw politieke voorkeur voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 test.
Voor MAF die al jaren met ons optrekt hebben wij opnieuw een volledig nieuwe responsive website mogen ontwikkelen. Een echte prijswinnaar al zeggen we het zelf.
Grand Cafe Nieuw Bruin, gelegen aan het Vrijthof, heeft sinds kort een nieuwe website: www.nieuwbruin.nl
Sinds 1989 geven Ada en Johan advies aan bedrijven, particulieren en beroepsonderwijs op het gebied van kleur, stijl en imago. Personal Branding is hun specialiteit. Samen maakten we deze kleurrijke website.
Een mooie website voor een mooi restaurant op het mooiste plein van Nederland!
Voor SpikeTV is een unieke maatwerk website ontworpen en gerealiseerd. Er is gebruik gemaakt van Wordpress als CMS en er is een API koppeling voor het inladen van de programma gids.
The European Association of Conservatoires (AEC) is het Europese belangenplatform voor muziekonderwijs. Zij maken zich bijvoorbeeld hard voor de kwaliteit van conservatoria en ze organiseren diverse events. Voor Gopublic de uitdaging een complexe nieuwe website met CRM te ontwikkelen.
In 2014 zijn wij benaderd om een website te realiseren, voor de toen nog semi-professionele online-DJschool. Twee succesvolle jaren later werd samen besloten een nieuwe website te bouwen om door te groeien naar het hoogste niveau dat online haalbaar is.
Spa Gouda heeft door Bureau Feith een website laten maken met rustige kleuren en mooie achtergrondpatronen. Daarnaast is het navigeren verbeterd en is er een nieuw reserveringssysteem geplaatst die de website een stuk klantvriendelijker maakt.
Navacqs is leverancier van veiligheidsproducten ter voorkoming van fraude, schade en diefstal in iedere branche. Op het moment dat Red Melon werd gemaild, stond de website nog geen jaar. De shop werd destijds door een interne ontwikkelaar opgezet.
Deze WordPress website is het resultaat van de perfecte samenwerking tussen TWD en Red Melon. Input vanuit beide kanten bracht het beste in de twee partijen bij elkaar naar boven.
Wij geloven dat winkels en webshops meer zijn dan plaats waar kleding wordt verkocht en dat laten we ook zien in onze webshop
Voor het Nederlands Kamerkoor ontwikkelden we een frisse website met een mooie videoheader die meteen een krachtige sfeerimpressie geeft van het Kamerkoor
Het team achter Doublepoint heeft een ware passie voor audio. Doublepoint is ontstaan uit een liefde voor twee dingen: internet en audio. Het resultaat is een moderne en gebruiksvriendelijke webwinkel met een assortiment om van te smullen.
Full responsive webdesign voor Avaxa Debt Advisors. Een heerlijk minimalistisch design. Het overzichtelijke ontwerp heeft de online bezoeker de rust en het vertrouwen de content in zich op te nemen. Het invullen van het contactformulier is dan nog maar een kleine stap.
Een speaker die staat voor dé perfecte geluidssensatie verdient een webdesign dat de harmonie en balans uitstraalt die hierbij past. Strakke typografie in combinatie met een subtiel lijnenspel en contrastrijke vlakken geven dit webdesign een professionele en tijdloze look & feel.