Geplaatst op 26-07-2009
Het internet kent diverse varianten van web pagina’s. Iedere web pagina heeft een ander doel en is daardoor op een andere manier opgezet. Deze aanpak heeft onder andere tot gevolg dat niet iedere pagina even gebruikersvriendelijk is, zowel voor een menselijke gebruiker als voor een passerende zoekmachinerobot.
In dit artikel worden de meest gebruikelijke en vaak voorkomende varianten van web pagina's behandeld en wordt uitgelegd op welke manier deze het beste zijn in te zetten. Omdat een website kan worden vergeleken met een gebouw, zijn de meeste namen van de verschillende pagina's hieraan gerelateerd.
Een splash page een pagina die voor de eigenlijke homepage van een website wordt getoond. De splash page kan bijvoorbeeld een Flash-animatie bevatten of een keuze voor een taal. Deze pagina is te vergelijken met het begin van de oprijlaan van een gebouw. Je doel is in zicht, maar je moet eerst de lange oprijlaan nog over voor je dit bereikt.
Op deze pagina -dit is vaak de homepage van een website- maakt de bezoeker zijn navigatiekeuze. Vergelijk het met het portiek van een bedrijvencomplex. Afhankelijk van de eindbestemming die je wil bereiken maak je een andere navigatiekeuze.
Eenmaal binnen weten veel gebruikers hun weg wel te vinden. Als het goed is staan immers alle belangrijke punten goed aangegeven. Voor degenen die dit niet kunnen vinden is er de hallway page, zeg maar de grote hal met aanwijsborden. De digitale versie hiervan is de sitemap. Deze pagina verwijst, in tegenstelling tot de doorstep page, naar praktisch iedere pagina binnen de website. Zo kunnen ook de minder voorname, maar wel belangrijke, pagina’s redelijk simpel gevonden worden door zowel gebruiker als zoekmachine. Een hallway page is nooit het eindstation van een bezoeker.
Deze pagina is te vergelijken met de achterdeur en vaak alleen bedoeld voor een selecte groep bezoekers. In de meeste gevallen bestaat deze selecte groep enkel uit zoekmachinerobots en is de pagina hier specifiek op getarget. Door populaire zoektermen vaak op de pagina voor te laten komen wordt getracht om op deze manier hoge posities te behalen in zoekmachines. Het voornaamste doel van een doorway page is het doorleiden van iedere bezoeker die op deze pagina komt naar een andere pagina binnen de website.
Iets prominenter aanwezig dan de doorway page is de landing page. Deze pagina's zijn geen geheim, maar niet vrij toegankelijk. Hier gaat de vergelijking van de ingehuurde portier het beste op; op vertoon van je bezoekerspas vertelt hij waar je moet zijn. Deze paginavariant wordt voornamelijk gebruikt i.c.m. paid search, bijvoorbeeld Google AdWords, om zo de bezoeker op een zo relevant mogelijke (commercieel ingerichte) pagina te laten landen.
Deze pagina staat wel op de website maar is zowel voor bezoekers als voor zoekmachines (bijna) niet te vinden. De oude keet achter het bedrijfspand dus. Het kan een oude pagina zijn, die inmiddels niet meer belangrijk is en waar niet meer naar toe wordt gelinkt, maar die nog wel online staat. Een andere variant hiervan is een pagina (of sectie) die vanaf maximaal één plek -dus via maximaal één link bereikbaar is, mits dit niet de homepage is.
Dit is de pagina waarop de bezoeker zijn einddoel bereikt (of de laatste pagina waarop de bezoeker afhaakt). Een end page kan in verschillende vormen voorkomen, deze is immers afhankelijk van het doel waarmee de bezoeker naar de website is gekomen. Dit kan bijvoorbeeld een contactpagina zijn, maar ook een informatiepagina of routebeschrijving.
Deze tekst is een bewerking van bericht dat eerder verscheen op 'Tribal Talk' het weblog van Internet Marketing bureau, Tribal Internet Marketing.
Corporate website voor de Groeneveld Groep. Wereldwijd een grote speler in smeersystemen voor vrachtwagens en bussen.
Waar de Politieke Partijen hard werkten aan de voorbereidingen van hun campagne, hebben we bij Slik hard gewerkt aan het ontwerpen, testen en realiseren van de vernieuwde StemWijzer. Dé tool waarmee u uw politieke voorkeur voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 test.
Voor MAF die al jaren met ons optrekt hebben wij opnieuw een volledig nieuwe responsive website mogen ontwikkelen. Een echte prijswinnaar al zeggen we het zelf.
Grand Cafe Nieuw Bruin, gelegen aan het Vrijthof, heeft sinds kort een nieuwe website: www.nieuwbruin.nl
Sinds 1989 geven Ada en Johan advies aan bedrijven, particulieren en beroepsonderwijs op het gebied van kleur, stijl en imago. Personal Branding is hun specialiteit. Samen maakten we deze kleurrijke website.
Een mooie website voor een mooi restaurant op het mooiste plein van Nederland!
Voor SpikeTV is een unieke maatwerk website ontworpen en gerealiseerd. Er is gebruik gemaakt van Wordpress als CMS en er is een API koppeling voor het inladen van de programma gids.
The European Association of Conservatoires (AEC) is het Europese belangenplatform voor muziekonderwijs. Zij maken zich bijvoorbeeld hard voor de kwaliteit van conservatoria en ze organiseren diverse events. Voor Gopublic de uitdaging een complexe nieuwe website met CRM te ontwikkelen.
In 2014 zijn wij benaderd om een website te realiseren, voor de toen nog semi-professionele online-DJschool. Twee succesvolle jaren later werd samen besloten een nieuwe website te bouwen om door te groeien naar het hoogste niveau dat online haalbaar is.
Spa Gouda heeft door Bureau Feith een website laten maken met rustige kleuren en mooie achtergrondpatronen. Daarnaast is het navigeren verbeterd en is er een nieuw reserveringssysteem geplaatst die de website een stuk klantvriendelijker maakt.
Navacqs is leverancier van veiligheidsproducten ter voorkoming van fraude, schade en diefstal in iedere branche. Op het moment dat Red Melon werd gemaild, stond de website nog geen jaar. De shop werd destijds door een interne ontwikkelaar opgezet.
Deze WordPress website is het resultaat van de perfecte samenwerking tussen TWD en Red Melon. Input vanuit beide kanten bracht het beste in de twee partijen bij elkaar naar boven.
Wij geloven dat winkels en webshops meer zijn dan plaats waar kleding wordt verkocht en dat laten we ook zien in onze webshop
Voor het Nederlands Kamerkoor ontwikkelden we een frisse website met een mooie videoheader die meteen een krachtige sfeerimpressie geeft van het Kamerkoor
Het team achter Doublepoint heeft een ware passie voor audio. Doublepoint is ontstaan uit een liefde voor twee dingen: internet en audio. Het resultaat is een moderne en gebruiksvriendelijke webwinkel met een assortiment om van te smullen.
Full responsive webdesign voor Avaxa Debt Advisors. Een heerlijk minimalistisch design. Het overzichtelijke ontwerp heeft de online bezoeker de rust en het vertrouwen de content in zich op te nemen. Het invullen van het contactformulier is dan nog maar een kleine stap.
Een speaker die staat voor dé perfecte geluidssensatie verdient een webdesign dat de harmonie en balans uitstraalt die hierbij past. Strakke typografie in combinatie met een subtiel lijnenspel en contrastrijke vlakken geven dit webdesign een professionele en tijdloze look & feel.